کد مطلب:45138
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:64
خداوند متعال در آيه 6 سوره مائده ميفرمايد: «اَوْ جَأَ اَحَدٌ مِنَ الْغائِطِ اَوْ لَمَسْتُمُ النِّسأ فلم تجدوا...» آيا ذكر «غائط» و «نسأ» در كنار هم، اهانت به زن نيست؟
براي دريافت كامل پاسخ سؤالتان، لازم است به نكات زير توجه فرمائيد: نكته اول: تتابع چند واژه به معناي برقراري موازنه و هم سطح شمردن آنها نيست. از باب نمونه، در آيةالكرسي است: فَمَن يَكفُر بِالطّاغوتِ وَ يَؤْمِنْ بِاللهِ فَقَدِ اسْتَمسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقيَ همچنين خون كه عامل حيات انسان و همه جانداران است در چندين آيه، همراه با مواد پليدي چون گوشت خوك و مردار ذكر شده و در زمره نجاسات شمرده شده است:
«اِنّما حُرِّم عَليكم المَيتة والدّم و لحم الخنزير» (نحل / 115) نكته دوم: واژة غائط به معناي «زمين گود» است و هيچگونه صراحتي در معنايي زشت ندارد. همچنين تعبير لَمَسْتُمُ النِّسأَ به معني «تماس با زن» بوده و صراحتي در معناي ويژه جنسي ندارد; بلكه استفاده از اينگونه تعابير، دقت قرآن كريم را در بكارگيري كلمات با حفظ كامل عفت و ادب، اثبات ميكند. نكته سوم: آيه مورد نظر شما (مائده / 6) در مقام بيان جايگزيني تيمم به جاي «وضو» و «غسل» است كه يكي «وضو» با حدث اصغر و ديگري (غسل) با حدث اكبر واجب ميشود و ذكر «مجيء از غائط» (بازگشتن از محل گود) و «لمس نسأ»، صرفاً به منظور بيان و مصداق براي حدث اكبر و اصغر و توضيح احكام ضروري و شرعي آنها بوده و به هيچ وجه حامل پيامي همچون تحقير زن يا هموزن كردن او با اشيأ پليد نيست. با توجه به نكات ياد شده معلوم ميگردد كه در آيه شريفه مذكور، كمترين اهانتي به مقام شامخ زن ـ كه قرآن كريم خود پرچمدار دفاع از شخصيت و حقوق اوست ـ نشده و از اين رهگذر اعتراضي بر اين گنجينة عظيم الهي وارد نيست.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.